Khamis, November 14, 2013

RAWAT KENCING MANIS ANDA DENGAN TEMU PAUH TANPA PERLU MENAHAN PEMAKANAN












Temu pauh yagng juga dikenali dengan nama temu mangga mempunyai khasiatnya yang tersendiri. Selain merawat kencing manis atau diabetis, temu pauh juga dapat merawat penyakit darah tinggi.

Rasanya yang seperti buah pelam pauh, memang enak dimakan. Rupanya pula seakan-akan halia dan kunyit. Tapi ia mempunyai bau dan rasa seperti buah pelam pauh.


Ianya boleh dimakan begitu sahaja, dibuat ulam makan bersama nasi atau bloeh juga dibuat jus.
Sebelum memakan pauh ini, anda disarankan memeriksa jumlah gula didalam badan anda. Setelah itu, anda bolehlah memakan temu pauh semasa makan tengahari dan malam. Selepas 1 minggu, anda periksa semula jumlah gula didalam badan anda. Peingatan disini, untuk minggu pertama anda hendaklah mengelak dari memakan makanan yang mengandungi gula yang tinggi dan berkanji,
Selepas 1 minggu, anda akan dapati jumlah gula anda akan menurun. Untuk minggu kedua, anda boleh meneruskan memakan temu pauh tersebut seprti biasa. Tapi, tanpa perlu menahan diri dari memakan makanan yang manis-manis seprti coklat, kek dan sebagainya. Jika sekiranya anda mengawal pemakanan anda, dikhuatiri anda akan kekurangan gula didalam badan pula. Dan untuk minggu-minggu berikutnya, anda tidak lagi perlu memakan temu pauh tersebut hari-hari. Sebaliknya, anda boleh memakannya sebanyak 3 kali seminggu.



Selamat mencuba.









Tiada ulasan: